1.Mendapat maklumat-maklumat penting mengenai keadaan di sekolah seperti pengajaran cikgu, cara pembelajaran pelajar, keadaan pelajar tersebut, suasana di dalam bilik darjah dan lain-lain;
2.Supaya dapat memperbaiki dan juga meningkatkan keberkesanan pengajaran guru bagi meningkatkan prestasi pencapaian seseorang pelajar itu dengan cara mengatasi masalah-masalah atau punca-punca kegagalan pelajar;
3.Supaya cikgu dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran dan pembelajaran;
4.Supaya dapat mencapai objektif pembelajaran dengan lebih mudah kerana telah mengkaji terlebih dahulu kekangan yang menyebabkan sesuatu objektif itu tidak dapat dicapai;
5.Supaya dapat meningkatkan kepelbagaian dalam penggunaan bahan dan membentuk jalinan kerja yang lebih aktif dan efektif;
6.Supaya dapat membantu pelajar-pelajar mencapai kecemerlangan di dalam sesuatu mata pelajaran;
7.Menjadikan cikgu-cikgu seorang yang kreatif, berfikiran terbuka serta sanggup menerima perubahan dan berupaya membuat penilaian terhadap kurikulum dan kokurikulum;
8.Merapatkan perhubungan antara cikgu yang terlibat melalui kerjasama secara kolaboratif serta menjadi rujukan antara satu sama lain;
9.Supaya dapat meningkatkan lagi martabat seorang guru serta meningkatkan lagi mutu pendidikan seiring dengan falsafah pendidikan Negara iaitu JERI;
10.Supaya dapat membudayakan lagi penyelidikan di sekolah.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment