Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2 : ULASAN JURNAL



 JURNAL 1:
AN ACTION RESEARCH EXPLORATION INTEGRATING STUDENT CHOICE AND ARTS ACTIVITIES IN SIXTH GRADE SOCIAL STUDIES CLASSROOM oleh Courtney Kosky, West Virginia University.
 PERSOALAN KAJIAN :
1.   Adakah dengan menyatupadukan kesenian dengan pelajaran sosial di sekolah boleh meningkatkan penglibatan dan motivasi pelajar?
2.   Adakah dengan meningkatkan penglibatan dan motivasi pelajar turut dapat meningkatkan pencapaian akademik?
SAMPEL  DAN SETTING KAJIAN:
Pelajar tahun 6 di Sekolah Profesional bekerjasama dengan tenaga pengajar Benedum.
METODOLOGI:
Pelajar telah diberikan 3 projek untuk dilaksanakan. Pembentangan projek berdasarkan pilihan pelajar sendiri dengan menggunakan elemen-elemen seni seperti membuat ilustrasi, membuat cerita dongeng/teladan, lakonan, melukis komik, meyediakan kostum, mencipta lagu dan sajak, membuat persembahan video/power point dan sebagainya.
PENGUMPULAN & ANALISIS DATA:
  1. Jurnal guru – guru merekod mengenai bagaimana setiap aktiviti berjalan pada setiap hari termasuk mengenai penglibatan pelajar di setiap pelajaran dan aktiviti.
  2. Pelajar menilai dengan menggunakan skala 1-10 dan memberi maklumbalas.
  3. Memberi penilaian dan  rubric melalui kuiz, ujian dan lembaran kerja dan lain-lain.
  4. Tinjauan dngan guru member reflect terhadap pengajaran setiap hari.
ETIKA KAJIAN:
Di dalam jurnal guru, penglibatan pelajar direkod dengan memberi kadar atau nombor iaitu 1 untuk Low (pelajar tidak termotivasi dan berminat di dalam kelas seperti tidak aktif atau tidak menjadi sukarela), 2 untuk Average (pelajar berbincang dan menjawab soalan tetapi tidak sepenuhnya terlibat dan tidak sepenuhnya berminat dengan aktiviti dan 3 untuk High (Penglibatan sepenuhnya dan aktif).
RESULT :
Pelajar lebih berminat kerana guru memberi kebebasan kepada pelajar untuk mempersembahkan maklumat apa yang mereka belajar.
Pencapaian akademik pelajar turut meningkat dengan peningkatan penglibatan pelajar.


JURNAL 2:
TRANSFORMATION OF TEACHER ATTITUDE AND APPROACH TO MATH INSTRUCTION THROUGH COLLABORATIVE ACTION RRESEARCH oleh  Patricia J. Bonner
 PERSOALAN KAJIAN :
Adakah transisi guru ke arah pengajaran secara kolaboratif dapat meningkatkan pencapaian pelajar dalam matematik?
SAMPEL DAN SETTING KAJIAN :
2 orang guru yang mengajar matematik yang mengajar gred 5 di sekolah pinggir Bandar di Los Angelas.
METODOLOGI :
Pengkaji telah membuat 15 kali perjumpaan dengan guru-guru tersebut. Antara perkara yang dibincangkan ialah:
  1. Perbincangan tentang masalah penguasaan Matematik
  2. Analisis keputusan ujian Matematik - pencapaian rendah membuktikan kurangnya penguasaan pelajar dalam Matematik
  3. Tinjauan literatur / artikel berkaitan dengan pedagogi - pengkaji menyuruh kedua guru membaca dan menganalisis beberapa artikel tentang pedagogi dan pelbagai pendekatan dalam P&P subjek Matematik.
  4. Tinjauan beberapa strategi dalam proses pengajaran & pembelajaran untuk Matematik dalam artikel Educating Everybody's Children
  5. Tinjauan artikel mengenai kajian tindakan
  6. Pengumpulan data dan refleksi
  7. Rekod komen dan tindak balas daripada pelajar
PENGUMPULAN DAN ANALISIS DATA :
  1. Temubual dengan guru (dalam bulan Jun) - soalan berkaitan persepsi mereka tentang kajian tindakan dan cara pembelajaran mereka
  2. Temubual dengan pelajar
  3. Jurnal dan refleksi guru
  4. Jurnal pelajar
  5. Rekod perjumpaan 15 kali dengan guru-guru
  6. Nota lapangan pengkaji - pemantauan kelas semasa P&P
  7. Kajian kes yang ditulis oleh guru-guru tersebut semasa simposium peringkat negeri
  8. School district proficiency assessment test - Mathematics Application Performance Assessment (MAPA)
  9. Temubual dengan guru-guru tersebut pada tahun berikutnya (untuk melihat kelancaran perlaksanaan kajian)
ETIKA KAJIAN :
Guru memberi 20 soalan tentang asas matematik kepada pelajar yang mana pelajar yang mendapat markah tinggi di ajar oleh Thelma dan markah rendah oleh Rosa. Thelma menggunakan jurnal matematik dan perbincangan selepas pelajar tersebut membuat jurnal dan membuat bagaimana penyelesaian masalah matematik tersebut. Manakala Rosa menggunakan koperatif group dan memberikan permasalahan matematik 2/ 3 kali seminggu. Pelajar akan menyelesaikan sendiri di rumah kemudian membincangkan bersama kumpulan merea dan mempersembahkan kepada kelas bagaimana mereka menyelesaikan maslaah matematik tersebut.
JURNAL 3 :
COLLABORATIVE LEARNING & PEER REVIEWS IN SPECIAL EDUCATION oleh Rachael Hanson
PERSOALAN KAJIAN :
  1. Adakah pembelajaran secara kolaboratif secara berpasangan dapat meningkatkan penglibatan pelajar?
  2. Adakah pembelajaran secara kolaboratif secara berpasangan dapat meningkatkan pencapaian pelajar?
SAMPEL DAN SETTING KAJIAN :
Setiap sesi pembelajaran melibatkan 2 orang pelajar yang berlainan dan kajian tersebut dilakukan pada 2 sesi pembelajaran seminggu.
METODOLOGI :
2 pelajar dipanggil secara sukarela untuk menulis satu karangan/penulisan/cerita dalam sesuatu topik kemudian mereka akan bertukar-tukar penulisan tersebut dan membacakannya (penulisan pasangannya). Mereka dikehendaki mengenalpasti dan menyatakan kesalahan di dalam penulisan tersebut iaitu kesalahan yang telah dibuat oleh rakan mereka tersebut. Seterusnya memberikan cadangan untuk penambahbaik. Selepas itu, pengkaji akan memberi borang kaji selidik kepada kedua-dua pelajar tersebut.
PENGUMPULAN DAN ANALISIS DATA :
  1. Pemerhatian iaitu sebelum dan selepas kajian dilakukan dari segi emosi dan tumpuan pelajar.
  2. Penulisan pelajar iaitu perubahan tahap penulisan sebelum dan selepas kajian dilakukan dari segi mekanikal seperti kesilapan huruf/ejaan dan dari juga segi isi penulisan.
  3. Temubual guru iaitu untuk mengetahui sama ada guru dapat menerima kaedah ini dan membantu guru tersebut.
  4. Pandangan pelajar iaitu pandangan pelajar sebelum dan selepas menggunakan kaedah ini.
ETIKA KAJIAN :
  1. Dilakukan secara sukarela sUpaya pelajar tidak akan berasa tidak puas hati dengan komen-komen yang diberi oleh rakan mereka.
          Pelajar perlu memberi komen yang positif dan negatif supaya tidak berlaku bias.

No comments:

Post a Comment