Friday, December 4, 2009

AKTIVITI 10 : TUGASAN BUKU

TAJUK : TEACHER ACTION RESEARCH : BUILDING KNOWLEDGE DEMOCRACIES
PENGARANG : GERALD J. PINE
TERBITAN : SAGE PUBLICATIONS
TAHUN TERBITAN : 2009

1) MAKSUD KAJIAN TINDAKAN.

Menurut penulis, kajian tindakan adalah suatu paradigma, bukannya kaedah. Sebagai suatu paradigma, kajian tindakan ialah suatu konseptual, sosial, falsafah dan struktur budaya untuk melakukan penyelidikan yang mana ianya merangkumi pelbagai kaedah penyelidikan dan struktur penyiasatan.
Ianya juga suatu proses untuk menyiasat suatu masalah dan tindakan untuk menyelesaikannya.
Penulis juga menganggap guru ialah agen dan sumber menyusun semula atau penambahbaik sesuatu pendidikan, bukannya objek yang diperbetulkan/diperbaiki.

2)SEBAB GURU MELAKUKAN KAJIAN TINDAKAN

2.1. Untuk mengubah sesuatu amalan.
  • Mengubah amalan di dalam bilik darjah
  • Mengajar menggunakan proses-proses baru
  • Memahami tanggungjawab sebagai guru seperti memahami skill untuk meningkatkan pencapaian pelajar. 
  • Kesan kepada penstrukturan yang baru /berbeza
  • Membina hubungan yang profesional dengan rakan-rakan guru dn pelajar-pelajar.
  • Mencari jawapan kepada sesuatu permasalahan.
 2.2. Kesan atau hasil kepada guru.
  • Membantu guru membina pedagogi yang bermakna. contohnya, pegalamanguru selama 1-5 tahun membuatkan guru belajar untuk menjadikan kajian tindakan sebagai suatu amalan.

3) BILA KAJIAN TINDAKAN INI DILAKUKAN?

• Apabila berlaku sesuatu permasalahan yang berkaitan dengan proses pengajaran dan pembelajaran dan persekitaran di sekolah..
• Apabila terdapat pendekatan baru yang ingin dilakukan terhadap sistem sedia ada.


4) BAGAIMANA KAJIAN TINDAKAN DILAKUKAN?

• Mengikut prosedur yang telah ditetapkan.
• Mengetahui / merancang apa yang ingin dikaji.
• Membuat eksperimen atau survey untuk kajian tersebut.
• Melakukan pengumpulan dan penganalisissan data.


5) MENGUMPUL DAN ANALISIS DATA  

        Pengumpulan data
  • Data  kualitatif - Pendekatan am untuk mendapatkan maklumat. Data ini biasanya diperolehi dengan membuat soalselidik, pemerhatian dan lain-lain.
  • Data kuantitatif - Berbentuk angka dan biasanya dinyatakan dalam bentuk statistik
        Penganalisisan data
  • Triangulate data  
  • Membentuk pendekatan yang sistematik   
  • Melihat semula maklumat selepas ianya dikodkan untuk kenalpasti kekerapan yang tepat, komen yang luar biasa, peristiwa atau tingkahlaku yang menarik minat anda  
  • Periksa dan study data bberapa kali  
  • Mengadakan perbincangan dengan rakan  
  • Perbincangan dengan melibatkan pelajar anda  
  • Ada masa untuk berehat  
  • Periksa dan study data beberapa kali  
  • Bina persembahan secara visual apa yang anda perolehi/dapat.   

6) MODEL KAJIAN TINDAKAN




Tujuan kajian tindakan ialah  untuk memperbaiki dan melibatkan diri. Selain itu untuk memperbaiki amalan kerja, menambah kefahaman baru dan meningkatkan profesionalisme dalam profesion guru. Matlamat yang hendak dicapai dengan kajian tindakan ialah memperbaiki, mendalami dan memahami sesuatu amalan. 

     Ianya dilakukan dalam 4 fasa iaitu mereflek, merancang, melaksana dan menilai/memerhati. Kitaran ini boleh bermula dengan mana-mana fasa dan ianya berlaku secara berterusan. Ini bermakna apabila selesai sesuatu fasa atau kitaran, tidak bermakna ianya terhenti di situ tetapi ianya merupakan permulaan pada kitaran yang lain.




No comments:

Post a Comment