Saturday, December 5, 2009

AKTIVITI 13 : TUGASAN 4 MINI KT

Tajuk : Grafik dan Video Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Di dalam Kelas.



KERANGKA TEORITIKAL

1) TEORI VYGOTSKY
  • Menggunakan faktor transmisi sosial iaitu belajar daripada orang lain. Kami mengaplikasikannya di dalam mini kajian tindakan kami dengan menggunakan grafik atau video kepada pelajar berkenaan sesuatu matapelajaran (Bahasa Melayu, matematik dan Kemahiran Hidup) supaya mereka dapat melihat sesuatu situasi agar mereka dapat belajar melalui orang lain atau video tersebut. 
  • Membuat pelajar belajar melalui penerokaan, menguji dan memerhati dan akhirnya menyusun maklumat. pelajar akan melihat dan meneroka grafik atau gambar yang ditunjukkan oleh guru, menguji serta memerhatikannya untuk lebih memahami apa yang diajarkan oleh guru.
  • Mengaplikasikan adaptasi dan equilibrasi. Adaptasi diaplikasikan dengan pelajar menggunakan pengetahuan sedia ada atau melalui grafik atau gambar tersebut, pelajar dapat memahami sesuatu fenomena/ situasi/matapelajaran tersebut. Kemudian mereka dikehendaki mengubahsuai dan memperkembangkan lagi pemikiran atau pengetahuan mereka supaya mereka dapat mengaplikasikannya ke dalam kehidupan sebenar.(equilibrasi)

KERANGKA OPERATIONAL


Di dalam kajian kami, kami menggunakan kombinasi lambang-lambang, gambar-gambar, simbol, huruf,angka,perkataan,lukisan, lakaran yang dijadikan satu media untuk memberikan konsep dalam menyampaikan maklumat kepada pelajar melalui proses pengajaran dan pembelajaran.

Definisi grafik
  • Grafik ialah kombinasi lambang-lambang, gambar-gambar, simbol, huruf,angka,perkataan,lukisan, lakaran yang dijadikan satu media untuk memberikan konsep dan idea daripada pengirim kepada sasarannya dalam proses penyampaian maklumat.
  • Grafik ialah bahan yang dilukis sebagai karangan visual. Ia dapat memberikan satu atau lebih keterangan visual. Perkataan grafik berasal daripada perkataan "graphikos" yang bererti lukisan. Graphier pula ialah perbuatan dan ertinya menulis dengan perkataan.
Kepentingan Grafik Dalam Pendidikan
  • Grafik penting untuk menyediakan bahan-bahan pandangan (visual) yang sangat penting untuk menyampaikan sesuatu mesej dengan jelas.
Ciri-ciri Grafik Yang Berkesan
  • Mudah dan jelas di baca dan difahami.
  • Mesej dapat ditafsir tanpa terlalu bersusah payah.
  • Mendorong interaksi yang aktif antara pelajar, guru dan maksud yang terdapat di dalam visual.
  • Membantu menfokuskan perhatian kepada maksud yang terdapat di dalam visual.
KERANGKA KONSEPTUAL







No comments:

Post a Comment